2020. május 10., vasárnap

Az egyistenhit kialakulása

A zsidó vallás kezdetei:



  • A zsidó vallás alapvető újdonsága az egyistenhit. 
  • A zsidók kezdetben maguk is több istent tiszteltek, melyek között volt azonban egy főisten.
  • A Bibliában két néven szerepel az Úr, ezért arra gondoltak, lehet, hogy a keletről bevándorolt csoportok főistenét hívták Elóhimnak, míg a délről érkezettekét Jahvénak (vagy Jehovának), és ezt a két istent csak a honfoglalás után azonosították egymással.
  • Ám az is lehet, hogy ez valóban kezdettől ugyanaz az istenség volt, csak két néven. 
  • Az azonban nagyon valószínű, hogy mellette alárendelt istenek sokaságát feltételezték.
  • Jahve olyan haragvó természetistenség volt eredetileg, mely viharban, füstben, földrengésben nyilatkozott meg, akinek tiszteletére feltehetően már a vándorlások során szent sátort állítottak fel.
  • Nem tudjuk biztosan, hogy Mózes valóban élt-e, de általában elfogadott, hogy igen, és az ő nevéhez kapcsolható a vallás alapjainak lerakása. 
  • Mózes azt tanította, hogy Jahve szövetséget kötött a zsidókkal. 
  • E szövetség lényege, hogy a zsidóknak be kell tartaniuk bizonyos parancsokat (pl.: Tízparancsolat), melyek közül a legfontosabb, hogy csak Jahvét tisztelik - az általa megszabott módon -, a többi istent pedig nem. 
  • A parancsok között ezen kívül erkölcsi szabályok is voltak (pl. ölés, lopás, szerelmi kicsapongás, irigység, hamis tanúzás tilalma, szülők tisztelete).
  • Cserében Jahve védelmet ígért a zsidóknak mindazon népekkel szemben, akikkel vándorlásai során összeütközésbe kerül.
  • A zsidó törzsek addig csak laza kapcsolatot tartottak egymással, gyakoriak lehettek a belharcok is.
  • Ez a hit kialakíthatta bennük azt a gondolatot, hogy összetartoznak és egymásra vannak utalva.
  • Ezzel hozzájárult ahhoz, hogy nem olvadtak be valamely civilizált népbe, mint más nomád népcsoportok.



  • A babiloni fogság idején erősödött meg az a gondolat, hogy Jahve nem a zsidók egyetlen istene, hanem az egész világon egyedüli isten: a más népek által tisztelt istenek nem is léteznek.
  • Jahve teremtette és kormányozza a világot.
  • Akaratát más isteni lény, ember vagy sorstörvény, nem korlátozhatja.
  • A rosszat azért alkotja, mert ezzel is az embereken kíván javítani.
  • Bár vannak emberi vonásai (pl.: szeretetet és áldozatot vár el, indulatai vannak), mégis távolabb áll az emberitől, mint a sokistenhit istene → lényegében tökéletes.
  • Ábrázolni, ember formájú képet vagy szobrot készíteni róla tilos. 
  • Ugyanakkor az egyistenhitben is megőrizték a hívek a Jahve és a zsidók közötti sajátos kapcsolat gondolatát: azt állították ugyanis, hogy a zsidó az Isten kiválasztott népe, melyet most bűnei miatt büntet ugyan, de később a világ uralmával és boldog jövővel jutalmaz.
  • Ebben a vallásban - ellentétben az egyiptomival és a kereszténnyel - az isteni büntetés és jutalmazás ezen a földön és nem a túlvilágon következik be.
  • Mindezek mellett talán a legfontosabb sajátossága a zsidó egyistenhitnek, hogy szigorú erkölcsi előírásokat is tartalmaz, melynek summázata a Tízparancsolat. 
  • Ezzel hosszú fejlődés eredményeként kialakult az egyistenhit.
  • A Babilonból való hazatérés után felmerült a gondolat, hogy az isteni tanításokat egyetlen szent könyvbe gyűjtsék össze, melyben minden kérdéssel kapcsolatban elolvasható az egyetlen helyes tanítás.
  • Ez új elgondolás volt, ilyen szent könyve a többistenhit vallásainak nem volt.
  • A különféle, a zsidók ősatyáiról és a honfoglalásról szóló mítoszokat, szóban terjedő történeteket, az ezekről szóló írott kódexek anyagait illetve a próféták hatását mutató korábbi állami és vallási törvényeket a Mózesnek tulajdonított ún. Tanítás könyvébe gyűjtötték össze, és az egyistenhit elvei szerint igazították át → héberül Tóra, a keresztények, mint Mózes öt könyvét tisztelik.
  • Krónikák és szóban fennmaradt történetek alapján emellé illesztették a zsidók történetét a bírák korától a babiloni fogságig elbeszélő anyagot (pl. Bírák könyve, Sámuel két könyve, Királyok két könyve, Krónika két könyve stb.).
  • Korábbi feljegyzések alapján írták le a próféták tanításait is (pl. Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel könyve).
  • Később (Kr. e. III-II. században) a szent könyvet olyan írásokkal egészítették ki, melyek már a zsidó vallás további változásait mutatták (pl. a Sátán szerepének megnövekedése, a végítélet gondolata, holtak feltámadása stb.).
  • A szent könyvbe fel nem vett műveket elpusztították.
  • Amik viszont bekerültek, azokat isteni kinyilatkoztatásnak, minden betűjében igaznak és kétségbevonhatatlannak tekintették. 
  • Mégpedig nem csak a zsidók, hanem később a keresztények is, akik Ószövetség néven teljes egészében beillesztették a saját szent könyvükbe, a Bibliába.
  • A zsidó vallás újféle vallásgyakorlatot is hozott.
  • A templom lerombolása után nem jött létre tartósan olyan szentély, amely a papok áldozatainak lett volna fenntartva.
  • Az újféle templomokban, az ún. zsinagógákban a papok (rabbik) csak irányították a szertartást, de annak főszereplőivé a hívek gyülekezete vált.
  • Az áldozás háttérbe szorult, a vallásgyakorlat lényegévé a Tóra olvasása (egy év alatt olvasták közösen végig), a hívek közös imája, adományok felajánlása lett.
  • A közösségi istentisztelet erősítette a résztvevőkben azt az érzést, hogy összetartoznak, bármilyen vallási környezetben élnek is.
  • A zsidó vallásnak ezt a sajátosságát szintén megőrizte a keresztény és iszlám vallás.
  • Jeruzsálem ezzel együtt továbbra is szent város maradt, a salamoni templom romjainak tartott siratófal a legfontosabb zsidó zarándok- és imahely (a mai napig is). 
  • A zsidók a teremtő tiszteletére minden hetedik napon kizárólag az Isten tiszteletével foglalkoztak.
  • A Mózesnek tulajdonított - de későbbi - törvények számos étkezési előírást is tartalmaztak.
  • Ezek feltehetően évszázadok tapasztalatai alapján kialakult tilalmak voltak: tilos például a disznóhús, vagy az állati vér fogyasztása.
  • A zsidó vallás fontos szimbóluma a Dávid csillag (hatágú csillag) és az ún. menóra, vagyis hétágú gyertyatartó.

A próféták:

  • A szövetség tíz parancsolatát tartalmazó kőtáblát szent tárgyként tisztelték, és egy szent ládában, az ún. frigyládában őrizték, illetve vitték magukkal vándorlásaik során.
  • A letelepedés után a frigyládát őrző szent sátor Siloban volt, ez volt a zsidó törzsek vallási központja, aminek nagy volt a jelentősége, hiszen politikai központ vagy főváros akkor még nem létezett. 
  • Az államalapítás után Dávid és Salamon megépíttette Jeruzsálemben a frigyláda számára az első kőtemplomot. 
  • Ez lett az új vallási központ.
  • Ezen kívül más, kisebb szentélyeket is emeltek Jahvénak.
  • A zsidók azonban a földműveléssel együtt átvették a helyi kánaáni őslakosok kultuszait is, abban a hiszemben, hogy ők ugyanazon istent tisztelik. 
  • A kánaániak sok istent tiszteltek, ezek közül is különösen egyet, a Baál nevű, bika alakú termékenységistent, aki minden évben újra születik, akárcsak a természet.
  • A Baál kultuszba emberáldozat is beletartozott, általában az elsőszülött gyermek feláldozását tartották szükségesnek.
  • A kétféle kultusz egymás mellett, részben összefonódva élt.


Ezékiel látomása


  • Maga Salamon is emelt oltárokat más istenségeknek, ahogy felesége sem Jahve híve volt.
  • A jeruzsálemi templom felépítése is mutat kánaáni hatásokat.
  • Mikor megjelentek a nehézségek - előbb Salamon országának kettészakadása, majd az asszír és babiloni támadás -, a helyzet megváltozott.
  • Az újabb próféták egyre határozottabban léptek fel a Kánaáni istenek és kultuszok átvétele ellen.
  • Az első és legjelentősebb közülük Illés próféta volt, aki a hagyomány szerint csodák segítségével bizonyította be az északi Izrael állam népének, hogy Jehova tiszteletét kell követni.
  • A királlyal (Aháb) és föníciai feleségével (Jezabel) szemben is fellépett, akik maguk is a kánaáni isteneket tisztelték.
  • Részben Illés hatására, de már halála után Izraelben megölték Ahábot és kiirtották Baál híveit.
  • Ez azonban gyengítette annak lehetőségét, hogy Izrael összefogjon más vallású kis országokkal az asszírok ellen, részben talán ezért is esett áldozatul azok hódításának.
  • Judában is hasonló nézeteket hirdettek a próféták, és itt is merészen szembeszálltak az uralkodókkal.
  • Előbb az asszírok megjelenésekor Ézsaiás (vagy Izaiás), később az újbabiloni hódítás idején Jeremiás. 
  • Mindketten azt állították, hogy az idegen támadás nem Jahve gyengeségét mutatja.
  • Ellenkezőleg: valójában Jahve büntetése a törvényektől való eltévelyedés miatt.
  • Két nagy bűnt róttak fel társaiknak: az egyik az idegen istenek tisztelete, a másik pedig az, hogy aki tiszteli is Jahvét, valósában nem az ő elvei szerint él.
  • Megelégszik az áldozatok gépies bemutatásával, szertartásokkal, és közben csak a saját javára gondol, nem segít a szegényeken és az elesetteken.
  • Ez ellentétes volt a régi törzsi korszak erkölcsi elveivel, de a próféták szerint az Isten által parancsolt életmóddal is.
  • A próféták felfogása szerint Jahve még mindig nem az egyetlen isten, de erősebb, hatalmasabb a többi nép istenénél.
  • Megjósolták, hogy haragja nem tart örökké, majd elküld egy embert Dávid leszármazottai közül, az ún. messiást (megváltót), aki megszabadítja a zsidókat az idegen elnyomás alól és újra létrehozza Dávid államát.
  • Minél sanyarúbb lett a zsidók sorsa, annál inkább rászorultak arra, hogy higgyenek a próféták tanításainak, ha nem akartak végképp kétségbe esni. 
  • Így minél jelentéktelenebb lett a zsidók hatalma és befolyása a térségben, annál nagyobb jelentőségűnek gondolták Jahvét.

Az Úr parancsai a kiválasztott népnek:






Mózes II. könyve 20. Rész. :
  • 2. Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptomnak földjéről, a szolgálat házából. 

  • 3. Ne legyenek néked idegen isteneid énelőttem 

  • 4. Ne csinálj magadnak faragott képeket, és semmi hasonlót azokhoz, amelyek fent az égben, vagy amelyek alant a földön, vagy amelyek vizekben a föld alatt vannak. 

  • 5. Ne imádd és ne tiszteld azokat; mert én az Úr a te Istened féltőn szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és negyed íziglen, akik engem gyűlölnek. 

  • 6. De irgalmasságot cselekszem, ezért ezer íziglen azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat megtartják. 

  • 7. Az úrnak, a te Istenednek a nevét hiába fel ne vedd, mert nem hagyja az Úr azt büntetés nélkül, aki az ő nevét hiába veszi fel. 

  • 8. Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt. 

  • 9. Hat napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat; 

  • 10. De a hetedik nap az Úrnak, a te Istenednek a szombatja: semmit se tégy azon sem a magad, se fiad, se lányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se jövevényed, aki a te kapuidon belöl van; 

  • 11. Mert hat napon teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombatnapját, és megszentelé azt. 

  • 12. Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr a te Istened ád tenéked. 

  • 13. Ne ölj! 

  • 14. Ne paráználkodj! 

  • 15. Ne lopj! 

  • 16. Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot. 

  • 17. Ne kívánd a te felebarátodnak házát, ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit ami a te felebarátodé.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése