- A zsidó vallás alapvető újdonsága az egyistenhit.
- A zsidók kezdetben maguk is több istent tiszteltek, melyek között volt azonban egy főisten.
- A Bibliában két néven szerepel az Úr, ezért arra gondoltak, lehet, hogy a keletről bevándorolt csoportok főistenét hívták Elóhimnak, míg a délről érkezettekét Jahvénak (vagy Jehovának), és ezt a két istent csak a honfoglalás után azonosították egymással.
- Ám az is lehet, hogy ez valóban kezdettől ugyanaz az istenség volt, csak két néven.
- Az azonban nagyon valószínű, hogy mellette alárendelt istenek sokaságát feltételezték.
- Jahve olyan haragvó természetistenség volt eredetileg, mely viharban, füstben, földrengésben nyilatkozott meg, akinek tiszteletére feltehetően már a vándorlások során szent sátort állítottak fel.
- Nem tudjuk biztosan, hogy Mózes valóban élt-e, de általában elfogadott, hogy igen, és az ő nevéhez kapcsolható a vallás alapjainak lerakása.
- Mózes azt tanította, hogy Jahve szövetséget kötött a zsidókkal.
- E szövetség lényege, hogy a zsidóknak be kell tartaniuk bizonyos parancsokat (pl.: Tízparancsolat), melyek közül a legfontosabb, hogy csak Jahvét tisztelik - az általa megszabott módon -, a többi istent pedig nem.
- A parancsok között ezen kívül erkölcsi szabályok is voltak (pl. ölés, lopás, szerelmi kicsapongás, irigység, hamis tanúzás tilalma, szülők tisztelete).
- Cserében Jahve védelmet ígért a zsidóknak mindazon népekkel szemben, akikkel vándorlásai során összeütközésbe kerül.
- A zsidó törzsek addig csak laza kapcsolatot tartottak egymással, gyakoriak lehettek a belharcok is.
- Ez a hit kialakíthatta bennük azt a gondolatot, hogy összetartoznak és egymásra vannak utalva.
- Ezzel hozzájárult ahhoz, hogy nem olvadtak be valamely civilizált népbe, mint más nomád népcsoportok.
- A babiloni fogság idején erősödött meg az a gondolat, hogy Jahve nem a zsidók egyetlen istene, hanem az egész világon egyedüli isten: a más népek által tisztelt istenek nem is léteznek.
- Jahve teremtette és kormányozza a világot.
- Akaratát más isteni lény, ember vagy sorstörvény, nem korlátozhatja.
- A rosszat azért alkotja, mert ezzel is az embereken kíván javítani.
- Bár vannak emberi vonásai (pl.: szeretetet és áldozatot vár el, indulatai vannak), mégis távolabb áll az emberitől, mint a sokistenhit istene → lényegében tökéletes.
- Ábrázolni, ember formájú képet vagy szobrot készíteni róla tilos.
- Ugyanakkor az egyistenhitben is megőrizték a hívek a Jahve és a zsidók közötti sajátos kapcsolat gondolatát: azt állították ugyanis, hogy a zsidó az Isten kiválasztott népe, melyet most bűnei miatt büntet ugyan, de később a világ uralmával és boldog jövővel jutalmaz.
- Ebben a vallásban - ellentétben az egyiptomival és a kereszténnyel - az isteni büntetés és jutalmazás ezen a földön és nem a túlvilágon következik be.
- Mindezek mellett talán a legfontosabb sajátossága a zsidó egyistenhitnek, hogy szigorú erkölcsi előírásokat is tartalmaz, melynek summázata a Tízparancsolat.
- Ezzel hosszú fejlődés eredményeként kialakult az egyistenhit.
- A Babilonból való hazatérés után felmerült a gondolat, hogy az isteni tanításokat egyetlen szent könyvbe gyűjtsék össze, melyben minden kérdéssel kapcsolatban elolvasható az egyetlen helyes tanítás.
- Ez új elgondolás volt, ilyen szent könyve a többistenhit vallásainak nem volt.
- A különféle, a zsidók ősatyáiról és a honfoglalásról szóló mítoszokat, szóban terjedő történeteket, az ezekről szóló írott kódexek anyagait illetve a próféták hatását mutató korábbi állami és vallási törvényeket a Mózesnek tulajdonított ún. Tanítás könyvébe gyűjtötték össze, és az egyistenhit elvei szerint igazították át → héberül Tóra, a keresztények, mint Mózes öt könyvét tisztelik.
- Krónikák és szóban fennmaradt történetek alapján emellé illesztették a zsidók történetét a bírák korától a babiloni fogságig elbeszélő anyagot (pl. Bírák könyve, Sámuel két könyve, Királyok két könyve, Krónika két könyve stb.).
- Korábbi feljegyzések alapján írták le a próféták tanításait is (pl. Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel könyve).
- Később (Kr. e. III-II. században) a szent könyvet olyan írásokkal egészítették ki, melyek már a zsidó vallás további változásait mutatták (pl. a Sátán szerepének megnövekedése, a végítélet gondolata, holtak feltámadása stb.).
- A szent könyvbe fel nem vett műveket elpusztították.
- Amik viszont bekerültek, azokat isteni kinyilatkoztatásnak, minden betűjében igaznak és kétségbevonhatatlannak tekintették.
- Mégpedig nem csak a zsidók, hanem később a keresztények is, akik Ószövetség néven teljes egészében beillesztették a saját szent könyvükbe, a Bibliába.
- A zsidó vallás újféle vallásgyakorlatot is hozott.
- A templom lerombolása után nem jött létre tartósan olyan szentély, amely a papok áldozatainak lett volna fenntartva.
- Az újféle templomokban, az ún. zsinagógákban a papok (rabbik) csak irányították a szertartást, de annak főszereplőivé a hívek gyülekezete vált.
- Az áldozás háttérbe szorult, a vallásgyakorlat lényegévé a Tóra olvasása (egy év alatt olvasták közösen végig), a hívek közös imája, adományok felajánlása lett.
- A közösségi istentisztelet erősítette a résztvevőkben azt az érzést, hogy összetartoznak, bármilyen vallási környezetben élnek is.
- A zsidó vallásnak ezt a sajátosságát szintén megőrizte a keresztény és iszlám vallás.
- Jeruzsálem ezzel együtt továbbra is szent város maradt, a salamoni templom romjainak tartott siratófal a legfontosabb zsidó zarándok- és imahely (a mai napig is).
- A zsidók a teremtő tiszteletére minden hetedik napon kizárólag az Isten tiszteletével foglalkoztak.
- A Mózesnek tulajdonított - de későbbi - törvények számos étkezési előírást is tartalmaztak.
- Ezek feltehetően évszázadok tapasztalatai alapján kialakult tilalmak voltak: tilos például a disznóhús, vagy az állati vér fogyasztása.
- A zsidó vallás fontos szimbóluma a Dávid csillag (hatágú csillag) és az ún. menóra, vagyis hétágú gyertyatartó.
A próféták:
- A szövetség tíz parancsolatát tartalmazó kőtáblát szent tárgyként tisztelték, és egy szent ládában, az ún. frigyládában őrizték, illetve vitték magukkal vándorlásaik során.
- A letelepedés után a frigyládát őrző szent sátor Siloban volt, ez volt a zsidó törzsek vallási központja, aminek nagy volt a jelentősége, hiszen politikai központ vagy főváros akkor még nem létezett.
- Az államalapítás után Dávid és Salamon megépíttette Jeruzsálemben a frigyláda számára az első kőtemplomot.
- Ez lett az új vallási központ.
- Ezen kívül más, kisebb szentélyeket is emeltek Jahvénak.
- A zsidók azonban a földműveléssel együtt átvették a helyi kánaáni őslakosok kultuszait is, abban a hiszemben, hogy ők ugyanazon istent tisztelik.
- A kánaániak sok istent tiszteltek, ezek közül is különösen egyet, a Baál nevű, bika alakú termékenységistent, aki minden évben újra születik, akárcsak a természet.
- A Baál kultuszba emberáldozat is beletartozott, általában az elsőszülött gyermek feláldozását tartották szükségesnek.
- A kétféle kultusz egymás mellett, részben összefonódva élt.
Ezékiel látomása
- Maga Salamon is emelt oltárokat más istenségeknek, ahogy felesége sem Jahve híve volt.
- A jeruzsálemi templom felépítése is mutat kánaáni hatásokat.
- Mikor megjelentek a nehézségek - előbb Salamon országának kettészakadása, majd az asszír és babiloni támadás -, a helyzet megváltozott.
- Az újabb próféták egyre határozottabban léptek fel a Kánaáni istenek és kultuszok átvétele ellen.
- Az első és legjelentősebb közülük Illés próféta volt, aki a hagyomány szerint csodák segítségével bizonyította be az északi Izrael állam népének, hogy Jehova tiszteletét kell követni.
- A királlyal (Aháb) és föníciai feleségével (Jezabel) szemben is fellépett, akik maguk is a kánaáni isteneket tisztelték.
- Részben Illés hatására, de már halála után Izraelben megölték Ahábot és kiirtották Baál híveit.
- Ez azonban gyengítette annak lehetőségét, hogy Izrael összefogjon más vallású kis országokkal az asszírok ellen, részben talán ezért is esett áldozatul azok hódításának.
- Judában is hasonló nézeteket hirdettek a próféták, és itt is merészen szembeszálltak az uralkodókkal.
- Előbb az asszírok megjelenésekor Ézsaiás (vagy Izaiás), később az újbabiloni hódítás idején Jeremiás.
- Mindketten azt állították, hogy az idegen támadás nem Jahve gyengeségét mutatja.
- Ellenkezőleg: valójában Jahve büntetése a törvényektől való eltévelyedés miatt.
- Két nagy bűnt róttak fel társaiknak: az egyik az idegen istenek tisztelete, a másik pedig az, hogy aki tiszteli is Jahvét, valósában nem az ő elvei szerint él.
- Megelégszik az áldozatok gépies bemutatásával, szertartásokkal, és közben csak a saját javára gondol, nem segít a szegényeken és az elesetteken.
- Ez ellentétes volt a régi törzsi korszak erkölcsi elveivel, de a próféták szerint az Isten által parancsolt életmóddal is.
- A próféták felfogása szerint Jahve még mindig nem az egyetlen isten, de erősebb, hatalmasabb a többi nép istenénél.
- Megjósolták, hogy haragja nem tart örökké, majd elküld egy embert Dávid leszármazottai közül, az ún. messiást (megváltót), aki megszabadítja a zsidókat az idegen elnyomás alól és újra létrehozza Dávid államát.
- Minél sanyarúbb lett a zsidók sorsa, annál inkább rászorultak arra, hogy higgyenek a próféták tanításainak, ha nem akartak végképp kétségbe esni.
- Így minél jelentéktelenebb lett a zsidók hatalma és befolyása a térségben, annál nagyobb jelentőségűnek gondolták Jahvét.
Az Úr parancsai a kiválasztott népnek:
Mózes II. könyve 20. Rész. :
- 2. Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptomnak földjéről, a szolgálat házából.
- 3. Ne legyenek néked idegen isteneid énelőttem
- 4. Ne csinálj magadnak faragott képeket, és semmi hasonlót azokhoz, amelyek fent az égben, vagy amelyek alant a földön, vagy amelyek vizekben a föld alatt vannak.
- 5. Ne imádd és ne tiszteld azokat; mert én az Úr a te Istened féltőn szerető Isten vagyok, aki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és negyed íziglen, akik engem gyűlölnek.
- 6. De irgalmasságot cselekszem, ezért ezer íziglen azokkal, akik engem szeretnek, és az én parancsolataimat megtartják.
- 7. Az úrnak, a te Istenednek a nevét hiába fel ne vedd, mert nem hagyja az Úr azt büntetés nélkül, aki az ő nevét hiába veszi fel.
- 8. Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt.
- 9. Hat napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat;
- 10. De a hetedik nap az Úrnak, a te Istenednek a szombatja: semmit se tégy azon sem a magad, se fiad, se lányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se jövevényed, aki a te kapuidon belöl van;
- 11. Mert hat napon teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombatnapját, és megszentelé azt.
- 12. Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr a te Istened ád tenéked.
- 13. Ne ölj!
- 14. Ne paráználkodj!
- 15. Ne lopj!
- 16. Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot.
- 17. Ne kívánd a te felebarátodnak házát, ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit ami a te felebarátodé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése