2020. május 11., hétfő

Athén aranykora

Az ókori Athén gazdasága:


  • A görög történelemben klasszikus kornak nevezik a perzsa háborúktól a Kr. e. 300-as évek közepéig tartó időszakot.
  • Többek között azért, mert ekkor keletkezett a görög földön mindaz, amelyet az utókor is példaértékűnek tart, mind a kulturális, mind a politikai élet területén.
  • A kor irányadó városállama Athén - melynek jó hírét a perzsákon aratott győzelem öregbítette - szövetségi rendszert hozott létre s ellenlábasával, Spártával szemben kisebb csatározások után, Kr. e. 446-ban 30 évre békét kötött.
  • Így a mindössze 2600 km2 -nyi városállam, Attika az Égei-tenger meghatározó nagyhatalma lett.
  • A külső veszély elhárítása után Periklész, a kor leghíresebb athéni politikusa a város fejlesztéséhez foghatott.
  • Általában Periklész korát szokták aranykornak nevezni, kifejezve ezzel a városállam gazdagodását, a kulturális és politikai vívmányok jelentőségét.

Az ókori Athén gazdaságának jellemzői:

  • Ezek a hatalmas építkezések, amelyek egyúttal a kor építőművészetének is legszebb példáit szolgáltatták rengeteg pénzt emésztettek fel.
  • Fizetni kellett az építőanyagért, a munkásokért és a művészekért.
  • A város bevételei több forrásból származtak: 1. a déloszi szövetség - néha erőszakkal benntartott - városállamainak évi hozzájárulásából, melynek fejében Athén biztonságukat garantálta a perzsákkal szemben; 2. a laurioni ezüstbányák bevételeiből; 3. az idegenekre, azaz a metoikoszokra kivetett adókból; 4. a kereskedelmi forgalomból bejövő vámokból és illetékekből.
  • Ez utóbbi egyrészt annak köszönhető, hogy Athén már a perzsa háborúk során óriási flottát épített, melyet békeidőben kereskedelmi célra lehetett használni, másrészt, hogy kikötőjét Pireuszt jól kiépítette és biztonságosan összekötötte a várossal.
  • Az athéniek nagy része kézműiparral és kereskedelemmel foglalkozott, s így ez tette ki a kiviteli cikkek jelentős részét, míg a mezőgazdasági termékek legfőbbikét, a gabonát jobb minősége és olcsósága miatt a gyarmatvárosokból szerezték be.
  • Ezen alapélelmezési cikk behozatalán jóformán a város biztonsága függött (ha nincs elég, éhínség várható), az állam éberen őrködött, s önnön feladatává tette a gabonaellátást.

  • Az élénk, jövedelmező kereskedelem és pénzforgalom fontos feltétele az, ha a háztartások sem önellátóak, hanem a piacról szerzik a szükséges árukat.
  • Ehhez meg az kell, hogy elkölthető pénz álljon rendelkezésre.
  • Tehát az embereknek fizetést kell kapniuk munkájukért, hogy azt elkölthessék.
  • Periklész igyekezett az államnak végzett minden munkáért, de a politikai életben való részvételért is, fizetést adni.
  • Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a nagybirtokosok magángazdaságainak szerepe ugyanakkor megmaradt.
  • Ők miután adót nem kellett fizetniük, úgy járultak hozzá az állam gazdaságához, hogy a szegényeket ingyen ebédekre hívták meg, saját jövedelmükből szerveztek állami ünnepségeket, mulatságokat.

Az ókori Athén városképe:

  • A perzsa háborúk során Athén teljesen leégett → ezért újjá kellett építeni.
  • A magaslatot, ahol valaha a védelmet szolgáló vár, az Akropolisz állt, templomkörzetté alakították.
  • Központi épülete a Panthenón, Athéna Pantheosznak (Szűz Athéna) épített templom.
  • Tervezője és az építkezés felügyelője a kor legnevesebb szobrásza Pheidiász volt.
  • A Panthenón cellájában kapott helyet a kor egyik legcsodálatosabb művészeti alkotása, Athéna 12 méter magas aranyból és elefántcsontból faragott szobra.



Az athéni agóra:

  • Az Akropolisz északi lábánál terült el az agóra, a város közigazgatási, politikai és gazdasági központja.
  • A kis athéni utcákhoz képest ez egy fákkal, bokrokkal és közkutakkal szegélyezett levegős tér volt.
  • Itt álltak a hivatali épületek pl. a tanácsház (500-ak tanácsának terme), a levéltár, a bíróság.
  • A tér keleti oldalát a Héphaisztosznak emelt templom zárta.
  • A város másik magaslatán, szemközt az Akropolisszal, a Pnüx dombon ülésezett a népgyűlés.

A görög demokrácia és intézményei:


  • Kleisztenész reformjait a Kr. e. 500-as évek végén vezették be.
  • Majd következtek a vészterhes perzsa háborúk, s így tulajdonképpen Periklész korában adódott igazán lehetőség, hogy békében is működjenek a politikai élet intézményei.
  • Maga Periklész nem iszonómiáról, azaz a politikai életben való egyenlőségről beszélt, amikor méltatta az athéni alkotmányt, hanem demokráciának nevezte.
  • Ezt a kifejezést a lexikonok legegyszerűbben népuralomnak fordítják, vagyis, hogy a démosz, a nép kinyilvánítja és érvényre juttatja a politikai akaratát.
  • Valójában persze sokkal bonyolultabb ez a rendszer, minthogy egy summás mondattal elintézhető lenne.
  • Ugyanis a démosz a Kr. e. 6. századtól közigazgatási egységet is jelentett.
  • Talán a mai községi, kerületi önkormányzatokhoz hasonlíthatnánk.
  • Amikor Athénban egy ifjú elérte a nagykorúságot, nevét feljegyezték a démosz tagjai közé, ettől kezdve aktívan részt vehetett a démosz ügyeinek intézésében.
  • Sajátjai között tanult meg politizálni és politikai döntéseket hozni.
  • S ezek a démoszok vettek részt a nagypolitikában is.
  • Ma választjuk azokat az embereket, akik képviselnek minket.
  • Akkoriban Athénban mindenkinek jogában állt részt venni a népgyűlés ülésein, pusztán az "ülésterem" méretei - egyszerre 6000 ember fért el -, a távolságok és sürgős elfoglaltságok szabtak határt.
  • Részt vehetett minden szabad, attikai 20. életévét betöltött férfi.
  • Havonta 4 - 5 alkalommal ülésezett a népgyűlés: döntöttek háború és béke kérdéséről, az eléjük terjesztett indítványokról, ellenőrizték a hivatalnokok számadásait és "cserépszavaztak" a hazaárulási ügyekben.
  • Az állam ügyeinek napi viteléhez olyan intézmények is kellettek, amelyek tagjai "főfoglalkozásként" politizáltak.
  • Ilyen volt az ötszázak tanácsa, a bulé, aminek tagjait sorshúzással évente választották.
  • A tanács folyamatos működését úgy biztosították, hogy az év egy tizedében 50 - 50 tag mindig az agórán tartózkodott s vitte az állam ügyeit.
  • A szervezetek mellett a választott (sztratégoszok és kincstárnokok) és sorsolt irányítók (arkhónok) is felelősséggel tartoztak a határozatok végrehajtásáért.
  • Munkájukat a népgyűlés ellenőrizte.
  • A hazaárulási ügyeket kivéve a bíróság volt illetékes a peres ügyekben.
  • Ennek tagjait is sorsolták.



  • A fentiekből jól látható, hogy az állam vezetése sok emberre rótt állandó kötelezettséget.
  • A szegényebbek csak akkor vállalhattak hivatalt, ha az fizetéssel járt, különben saját munkájukat nem adhatták föl, mert akkor nem maradt jövedelmük.
  • Ezért alakult ki az a gyakorlat, hogy a politikai életben való részvételért fizetést kaptak.
  • Mindez azt is eredményezte, hogy azok vettek részt a politikában, akiknek a keresete, még csekélyebb lett volna, ha szakmájukat űzik, mint az állami fizetség, így inkább a politikát választották megélhetésnek.
  • A demokratikus renddel egyidős annak kritikája is.
  • Athén flottája révén az Égei-tenger ellenőrzőjévé, vezető nagyhatalmává vált, s ez lett a város gazdagodásának záloga.
  • A flottához azonban evezősökre volt szükség, s ezt a szolgálatot a földmunkások és kézművesek teljesítették.
  • Egyes történészek szerint ez az oka annak, hogy a politikai életben is nagy szerepet kapott a köznép.
  • Az idegenek, sőt a rabszolgák bizonyos fokú tiszteletben tartása mögött is jól felfogott gazdasági és politikai érdekeket vehetünk észre: az előbbiek adóikkal, az utóbbiak fizikai munkájukkal járultak hozzá az állam fenntartásához, biztosítva ezzel a szabad polgárok számára a pénzt és szabad időt állampolgári kötelességeik teljesítéséhez.
  • A görög poliszokban a nők egyáltalán nem vehettek részt a politikai élet gyakorlásában.
  • Elvitathatatlan jogaik voltak azonban a háztartás irányításában.
  • Kézben tartották a család pénzügyeit, szervezték a családi ünnepeket és mindennapokat.
  • De a törvény előtt a lányokat apjuk, az asszonyokat férjeik képviselték, olyannyira, hogy életük java részét a házfalakon belül kellett eltölteniük.
  • Ha a politikai élet oldaláról nézzük, azt mondhatjuk, hogy a háztartás működtetésével a nők szintén szabad időt teremtettek a férfiak politizálásához.
  • Az athéni polgárnak többféle kötelezettsége volt: ideje egy részét a politikai életnek kellett szentelnie, másik részét lefoglalták a foglalkozásával járó teendők, pl.: a földművesekét a mezei munkák irányítása, az iparosokét műhelyeik ellenőrzése, számadások készítése, nyersanyag beszerzése, a kereskedőkét, ha maguk hajóztak, az utazások, ha otthon maradtak, az árak figyelemmel kísérése, a szállítmányok ellenőrzése stb.
  • Ennek ellenére a szabad emberek igyekeztek élvezni az életet.
  • Szerették a társaságot, a szép beszédet, a parázs vitákat, a színházat, a jó borokat.
  • Így az athéni emberek számára a közélet és a magánélet szorosan összefonódott.

A görög színház:

  • A szórakozás tekintetében is sokat kaptunk a görögöktől.
  • Talán egyik legmaradandóbb, a saját korukban is legnépszerűbb alkotásuk a dráma és a theatron "feltalálása" volt.
  • A dráma szó, amelynek görög változata gyökeresedett meg nyelvünkben, cselekményt jelent.
  • A theatron nézőhely vagyis színház.
  • A dráma előadások a Dionüszosz tiszteletére rendezett ünnepség sorozatból nőttek ki, de meg is őrizték ehhez való kötődésüket, mert a Kr. e. 5. században ezen ünnep során rendezték a drámaversenyeket.
  • Eredetileg kardalokban mesélték el az isten történetét.
  • Rendszerint a kar vezetője kivált a karból s felelgetős formában adták elő Dionüszosz életét.
  • A cselekmények tekintetében tragédiák és komédiák kerültek bemutatásra.
  • A tragédiák a mitikus múlt eseményeiből, a komédiák az athéni hétköznapokból merítettek témáikat.
  • A darabokat férfi színészek játszották s maszkok jelezték a figura személyiségét.
  • A nézők egész napjukat a színházban töltötték.
  • A gazdagok fizettek, a szegényeket megfizették napidíjjal érte.
  • Egyszóval igazi tömegszórakozás volt, ha belegondolunk, hogy egyes színházakba akár 17 ezer néző is elfért.


  • A görögök nagyon kedvelhették az ünnepeket, mert igencsak sok jutott belőlük az év különböző napjaira.
  • Ezek jó része helyi jellegű volt.
  • Az ünnepek közül is különlegesnek számított Athén két állami ünnepe, a Panathénaia, Athénének az ünnepe és a Nagy Dionüszia, a drámaverseny.
  • Az Akropolisz déli lejtőjére épített Dionüszosz-színházban rendezték meg az öt napon át tartó dráma-verseny előadásait kb. 10 ezer néző előtt.
  • Az első napon a kardalok versengtek, a továbbiakon a drámák.
  • Az előadások egész nap tartottak, s a nézőknek maguknak kellett gondoskodniuk ételről és italról.
  • A gazdagabbak belépőjegyért fizettek, míg a szegények napidíjat kaptak a részvételért.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése