- Az egyiptomi szellemvilág hatalmas és jelentéktelen lények sokaságából állt, éppen úgy, mint az emberi társadalom.
- A szellemvilág élén emberszerű istenségek álltak: részben vagy egészben ember formájúak, és lelki tulajdonságaik is gyakran az emberekéhez hasonlóak: gonoszak és jók egyszerre.
- A különféle mítoszok ugyanazt azt istent hol jónak, hol rossznak, hol győzhetetlenül hatalmasnak, hol esendően szerencsétlennek mutatták.
- Természeti jelenségeknek, égitesteknek, emberi tevékenységeknek voltak isteneik: egy istennek sokféle feladata lehetett, és egyféle feladatot többféle isten is elláthatott egyszerre.
- A különféle helyi isteneket a birodalom kialakulásával egyetlen nagy isteni társadalomban egyesítették, gyakran rokonságba vonták egymással.
- Az egyiptomiak számára a nap és a víz jelentette a legfontosabb elemeket, és ezekhez az elemekhez kötődik két legfontosabb istenségük is.
- Az egyik Ré, a napisten, a legfőbb isten, a másik Ozirisz, a gabona, a víz istene.
- De Ozirisz nem csak a teremtés istensége volt, hanem a halálé és a túlvilágé is.
- Akárcsak a természet, maga is hol meghalt, hol feltámadt, halálában az újjászületés, újjászületésében a halál is benne volt.
- A kedvezőbb körülményekkel magyarázható, hogy míg Mezopotámia istenei gyakran ellenségesek az emberekkel szemben, addig az egyiptomi főistenek többnyire jóakaratúak.
Egyiptomi templomok:
- Az ókori Egyiptomiak az istenek számára templomokat emeltek, amelyek szentélyében az adott templom istenének szobrát helyezték el.
- A templomokba csak a papok voltak bejáratosak, ők végezték a szertartásokat, mely az istenek etetéséből, ápolásából, áldozatok bemutatásából állt.
- A templom hatalmas gazdasági üzem is volt, földekkel, erdőkkel, halastavakkal, raktárakkal és műhelyekkel, mindez az istenek és papok ellátását szolgálta.
- A templomhoz tartozó nagy raktárakban őrizték az áldozati ajándékokat.
Hórusz isten
Démonok Egyiptomban:
- Az ókori Egyiptomban az egyszerű emberek is járulhattak kérésekkel, kérdésekkel a templom kapujához, de a tényleges szertartásokból kiszorultak.
- A szellemek egy része a halottak visszatérő lelkei voltak, amelyek különleges hatalommal rendelkeztek az élők felett, főleg ártani tudtak, tőlük eredtek általában a betegségek.
- A szellemek egy másik csoportja olyan démonokból állt, melyek általában valamely istenség követei voltak, és szintén veszedelmesek lehettek.
- A népi hiedelemvilágban az istenek közül legfontosabb szerep éppen a törpeszerű, nevetséges kinézetű Bésznek jutott, aki a gonosz démonokat tartotta távol.
Többistenhit Egyiptomban:
- Az ókori Egyiptomban, ahogy más ókori keleti kultúrákban is, nem volt hivatalos, tételekbe foglalt "kánon", szent tanítás az emberfeletti világról.
Az egyiptomi túlvilág (a piramis és a fáraó):
- Az ókori egyiptomi birodalmak élén álló uralkodó, a fáraó hatalma korszakonként változott.
- Az óbirodalom első időszakában uralkodó korlátlan hatalmú fáraókat "Aranyló Napnak", "nagy Istennek", később "Ré napisten fiának" nevezték.
- Már uralkodásuk kezdetén megkezdték hatalmas, gúla alakú síremlékeik (piramisok) építtetését.
- Az első piramisok lépcsősek voltak, s feltételezik, hogy azt a "létrát" szimbolizálták, melyen keresztül a fáraó lelke az égbe jut.
- A sima gúla alak később jelent meg, s a Nap jelképének is tartják, mert élei úgy tartanak szét, ahogy a nap sugarai.
- A piramis csúcsán eredetileg látható volt egy dombormű, mely a szárnyas napkorongot ábrázolta.
- A leghíresebbeket, a gízai piramisokat a IV. dinasztia uralkodói, (Kheopsz, Khephrén és Mükerinosz) emeltették a Kr. e. III. ezredben, nem messze a fővárostól, Memphisztől.
- Oldalaik pontosan a négy égtáj felé néznek.
- Egy piramis építésén körülbelül négyezer szakmunkás dolgozott folyamatosan.
- További százezer ember dolgozott a kőfejtőben, illetve szállította a köveket a helyükre és végezte a földmunkákat.
- Ezek javarészt parasztok voltak, akik a Nílus áradásakor, július és október között dolgoztak az építkezéseken, amikor a földeken amúgy sem tudtak mit csinálni.
- A munkát katonásan megszervezett csapatokban és rendben végezték, szigorú felügyelet mellett.
- A kerék, a ló, a keményebb fémek ismerete nélkül óriási munka volt a kőgúlák felépítése.
- Emberi erővel, faszánokon húzták fel a hatalmas kőtömböket a földből készített emelkedőkön a helyükig.
- A halott fáraó holttestét a Níluson hozták el a halottas hajón.
- A part mellett lévő völgytemplomban mumifikálták.
- A múmiát fakoporsóba helyezték, majd egy folyosón a halotti templomhoz vitték, mely a piramis tövében állt. Itt áldozatokat mutattak be, és innen került a piramisban kialakított apró sírkamra gránit szarkofágjába.
- A piramisok múmiái és sírjai nem maradtak meg, mert azokat már az ókorban kirabolták.
Egyiptomi túlvilág:
- Az ókori egyiptomiak négyféle lelket tulajdonítottak minden embernek.
- Ezek egyike, a ka volt az, mely tovább élt a halál után is.
- Jóléte leginkább akkor biztosított, ha a halott teste épségben marad, ezért kellett mumifikálni.
- Fontos volt az is, hogy elegendő használati tárgy és étel-ital (áldozat) jusson a léleknek a halál után is, és háborítatlanul nyugodjon az idők végezetéig → ezért zárták el és rejtették el a piramisok járatait.
- A halott mellé kis figurákat is helyeztek, akik a túlvilágon elvégzik a szükséges munkákat.
- Az óbirodalomban kezdetben a halott lelkek lakhelyének az északi sarkcsillagot és környékét tartották, mert ezek a csillagok sohasem buknak le a látóhatár alá.
- A nagy piramisok építését követően jelent meg Ozirisz kultusza, és vele az a nézet, hogy a halottak az alvilágba, a föld alá kerülnek.
- Még egy ideig azt feltételezték, hogy a királyok lelke továbbra is a sarkcsillag vidékére kerül.
- A túlvilágot paradicsomi tájnak képzelték, ahol két és fél méteres árpa nő.
Az egyiptomi újbirodalom királysírjai:
- Az egyiptomi Óbirodalom és Középbirodalom közötti átmeneti korban (a Kr. e. 3. ezredben) meggyengült a fáraói hatalom és a középbirodalom idején sem állt vissza eredeti formájába.
- Ebben az időben a fáraókat nem tekintették istennek.
- Az újbirodalom fáraóit azonban életükben Hórusszal, Ozirisz fiával, halálukban pedig magával Ozirisszal azonosították.
- Így a fáraók is az alvilágba kerülnek halálukkal.
- Ám ez az alvilág sem sötét és boldogtalan, mert a nap ott ragyog, miután este elhagyta az evilágiakat.
- Az újbirodalom idején már nem kellett tehát az uralkodót az égbe juttatni, és ezzel a piramis építés is megszűnt.
- Ezért mostantól az uralkodók múmiáit a föld alá helyezték el, az újbirodalmi főváros, Théba közelében (Királyok Völgye).
A Királyok Völgyének egy részlete
- A sírok bejáratait igyekeztek felismerhetetlenné tenni.
- Ennek ellenére ezeket is meglelték, és kirabolták az ókor vége felé.
- Egyetlen sír került elő érintetlenül (1922-ben), a Kr. e. XIV. században uralkodott Tutanhamoné.
- A kőszarkofágban négy, egyre kisebb díszes, aranyozott ládát találtak, ebben további három múmia formájú aranyozott illetve - legbelül - színarany koporsót, és legbelül, egy aranymaszk alatt, magát a múmiát.
- Körötte használati tárgyak, melyekre szüksége lehet a túlvilágon: ékszerek, társasjátékok, trónszék stb.
- Hiába gyönyörűséges az ókori egyiptomi alvilág, bejutni ide még a királynak sem könnyű.
- A mumifikálás és temetés minden mozzanata során megfelelő imákat kellett elmondani, hogy az utat biztosítsák számára, és végül Ozirisszá válhasson.
- Az utolsó szertartás során egy pap egy vésőszerű eszközzel úgy tett, mintha a múmia szemeit és száját megnyitná, ezzel "ébresztve" a túlvilági életre.
- Még nehezebb volt a dolguk az egyszerű lelkeknek.
- Az utazás közben ezer veszéllyel, démonnal kellett szembenézniük, de a legnagyobb próbatétel akkor érkezett el, amikor Ozirisz, az alvilág ura elé járultak.
- Itt a halott szívét mérlegre helyezték, és megvizsgálták, követett-e el olyan bűnöket, melyek méltatlanná teszik a túlvilágra → ha igen, akkor a halottfaló szörny gyomrában kötött ki.
- z egyszerű emberek is Ozirisszá váltak a túlvilágon, de nem vették fel az isten formáját, és a túlvilágon is alattvalói maradtak a fáraó-Ozirisznak.
- A túlvilági élet, és az ottani ítélet sokkal fontosabb volt az újbirodalom egyiptomi emberek számára, mint a mezopotámiaiaknak, akiknek nem volt határozott elképzelésük a túlvilágról, hol szépnek, hol komornak tartották, de leginkább unalmasnak, ahol csak tengődnek a lelkek.
- Az egyiptomi túlvilághit és Ozirisz kultusza hatott később a kereszténységre is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése