- Egyes felvetések szerint az őskor némely kultúráiban - főleg a földművelésre való áttérés korában - létezett a matriarchátus, vagyis nőirányítás alatt álló társadalom.
- A mi természeti népeknél mindig a férfiak az irányítók, de nem egyféleképpen.
- A tanzániai handzáknál vagy a délkelet-indiai palijanoknál, a "családfenntartó", gyűjtögető asszonyok szabadon tarthatnak szeretőt vagy válhatnak el.
- Az új-guineai tchambuliknál a nők végzik a halászatot, rámenősebbek, kezdeményezőbbek, s bár a szimbolikus vezetők férfiak, a csoport irányításában ténylegesen aktívabban vesznek részt, míg a férfiak szelídek, visszahúzódóak, és csak a művészetnek élnek.
- Az eszkimóknál viszont, akik szinte kizárólag a férfiak által vadászott húsból élnek, a férfiak teljesen alávetik a nőket, a leányokat már gyerekkorukban a férfiak szolgálatára nevelik.
- A nők helyzete az esetek túlnyomó többségében egyáltalán nem alávetett, vagy sokkal kevésbé az, mint a civilizációkban.
- A vadászathoz erő és gyorsaság mellett legalább ugyanolyan fontos a kitartás, a türelem is, ami a nőket legalább annyira jellemzi, s a férfiak közül sem az erősebbeké, hanem a tapasztaltabbaké a vezető szerep.
- A nőket leköti az utódok gondozása → népességszabályozási megfontolásokból a szoptatási időszak évekre is elnyúlhat.
- Nehezíti "közéleti" szerepvállalásukat a gyermekkihordás időszaka is.
- A más hordákkal való kapcsolattartás, a horda belső ügyeinek elrendezése a férfiak dolga, ami tekintélyük növekedésével jár.
- A nők nem vadászhatnak, állapotosan vagy szoptatás közben ez bajos lenne.
- A zsákmányoló népeknél ezért a vadászat "férfimunka".
- A vadászatnak még azokban a társadalmakban is nagyobb a tekintélye, mint a gyűjtögetésnek, ahol a tápláléknak csak kisebb részét nyerik ilyen módon.
- A hús ezenkívül nem csak eredete, de ritkasága és magasabb tápértéke miatt is nagyobb kincsnek számít → gyakran alkalmazzák cserére, ajándékozásra → ami szintén tekintélyt jelent.
Az őskőkori vadászok mindennapjai:
- A zsákmányoló hordák legtöbbször vándor életmódot folytatnak → egy területen belül mindig oda költöznek, ahol a legtöbb gyűjtögetni vagy vadászni való akad.
- A mai vadász népek évente gyakran, hatszor is táborhelyet változtatnak → szállásaik egyszerűek és ideiglenes jellegűek (barlang, lombsátor).
- Vagyonuk, tárgyuk pedig csak annyi van, amennyit gyalog el tudnak vinni magukkal.
- Ruházatuk még akkor is csak 1-2 bőrdarab, ha hideg tájékon élnek, mint például a tűzföldi indiánok, akik legfeljebb zsiradékkal kenik be a testüket a hideg ellen.
- A vadászok - régiek, maiak egyaránt - csonttűvel, állati inakkal varrják ruháikat, zsákjaikat, tudnak vesszőből kosarat, rostokból hálót fonni, fából csónakokat, edényeket faragni.
- Az őskori vadászok legjellegzetesebb máig fennmaradt tárgyaik a pattintott kövek, szakócák.
- Ezért az őskor első korszakát, melyet a vadászat, halászat és gyűjtögetés jellemez, pattintott kőkornak vagy őskőkornak is nevezik.
Szakócák
- A legtöbb élelmiszer hamar megromlik, így az embereknek nem érdemes "előre" vadászniuk, gyűjtögetniük, mindig csak az éppen szükségeset kell előteremteniük.
- Amíg nem találnak újra táplálékot, addig nélkülöznek.
- Ám a távolabbi idő hidegen hagyja őket.
- Nem igazán ismerik a munkaidő - szabadidő merev szembeállítását sem.
- A megélhetés biztosítására fordított idő náluk a legrövidebb valamennyi kultúra közül.
- A kevés tárgyakból következik, hogy egyéb javaik elkészítésére sem fordítanak sok időt.
- Az egyszerű körülményekhez hozzászoktak.
- Igényük csak arra van, amit előbb vagy utóbb meg is szereznek (hiszen az embernek nem lehet igénye olyasmire, amit nem ismer).
- A vadászok nem ismerik azokat a dolgokat, amelyek a termelő vagy civilizált népeket gazdaggá teszik.
- Nem ismerik azokat a társadalmi különbségeket, melyek a nélkülözést megalázóvá tennék.
- Vagy mindenkinek van mit ennie, vagy mindenki nélkülöz a hordán belül.
- Ennek a társadalomnak nem lehet a szélére sodródni.
- Mivel létszámuk, életnívójuk a természethez igazodik, nincsenek kitéve a termelés hullámzásainak, mely a fejlettebb társadalmakban válságok, éhínségek veszélyét hordozzák.
Az ajándékozás szerepe az őskorban:
- A hordán belül állandóan körbeajándékozzák egymást élelemmel, gyakran személyes, használati tárgyakkal is.
- Mindenki abból indul ki, hogy adományai megtérülnek, most ő ad, máskor viszont ő fog kapni.
- A hordák egymás közötti cseréjét már más szempontok vezérlik.
- Ismerős, rokoni szálakkal kapcsolódó hordák egymás között arra törekednek, hogy az adott értéknek megfelelő javakat kapjanak cserébe rövid időn belül.
- Ilyenkor általában olyasmit adnak, ami a saját területükön bőven van, a másik horda területén pedig szűkösen és ennek fordítottját várják cserébe.
- A csere formája azonban itt is az ajándékozás.
- Egészen távoli, idegen hordákkal szemben pedig már előfordulhat - ritkán - az a fajta kereskedés is, melynek célja a haszonszerzés, a nyereség.
- Mindez nem azt jelenti, hogy a zsákmányolók "nagylelkűek" → ez azt is mutatja, hogy nem szokás hálálkodni.
Rokonsági szervezet az őskőkorban:
- A vadászok - gyűjtögetők társadalma a családra és a rokonsági szervezetre épül.
- Semmiféle jó kapcsolatot nem tudnak elképzelni rokoni kapcsolat nélkül.
- Bonyolult előírások sokaságával szabályozzák, hogy melyik csoport tagjai melyik másik csoport tagjaival házasodhatnak.
- Ezek a házasságok nem a szerelemre épülnek.
- A házasodással, a rokoni szálak teremtésével tulajdonképpen társadalmi - politikai - diplomáciai kapcsolatok épülnek ki.
- Az egymáshoz közel élő hordák akkor előzhetik meg az ellenségeskedést, ha sok rokoni szál kapcsolja össze a két csoportot.
Társadalomszervezet az újkőkorban:
- A zsákmányolók nem ismerik az államszervezetet, mégis legalább annyira rend uralkodik ezekben a társadalmakban, mint a maiakban.
- Nincs a hordák élén kinevezett, választott főnök, erre nincs szükség.
- Az irányítás családias, a tennivalókat közösen beszélik meg, mert elég kevesen vannak hozzá.
- A tekintélyesebbeknek nagyobb a szavuk 1 - 1 döntés esetében, de senki nem erőszakolhatja rá akaratát a többiekre, ha azok nem értenek vele egyet.
- Korszakonként és kultúránként változó az, ami bűnnek számít.
- Vannak persze olyan bűnök, melyeket kivétel nélkül minden társadalom annak tart → emberölés (békeidőben) vagy a vérfertőzés.
- Nem számít viszont bűnnek minden zsákmányoló közösségben, ha a szülők megölik a nem kívánt újszülöttet.
- Ezzel szemben számos csoport a természetes halál mögött is bűnt feltételez, és a sámán által megnevezett "bűnöst" gyakran meg is büntetik.
- Bűn továbbá az is, ha a helyi házasodási és szakrális (vallási) előírásokat nem tartja be valaki.
- Vétség a testi sértés vagy bármiféle károkozás is, bár a lopásnak ezekben a társadalmakban a javak hiánya és a tulajdonviszonyok jellege miatt nem nagyon van jelentősége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése